STUDENT LIFE
300820
Assalamualaikum semua, hari ni Nurul nak kongsikan pengalaman Nurul kerja part time di Kedai Makan. Tempat yang Nurul kerja tu ada sediakan mee celup dan masakan panas. Nurul kerja dari pukul 9.00 pagi hingga 7.00 malam. Tapi kalau ramai sangat customer, dan perlu bersihkan pekakas yang telah diguna, jadi kerja Nurul boleh sampai pukul 8.00 malam tau. Memang penat.
Pagi Nurul kena bersihkan luar kedai/premis, lepastu kena letak segala pekakas untuk mee celup atas meja, lepastu kena buat air teh satu jag, lepas tu kena sediakan ais dalam bekas. Lepastu kena bersihkan dalam kedai pulak. Kalau ada masa, kena sediakan bahan memasak, macam kupas bawang besar, bawang merah dan bawang putih, dan macam-macam lagi lah. Malam pulak Nurul kena basuh segala benda yang tuan kedai guna. Ye lah kenalah pastikan kedai bersih untuk esok pulak kan.
Sepanjang Nurul bekerja, banyak peristiwa-peristiwa yang berlaku di sini. Peristiwa-peristiwa itulah yang akan menjadi kenangan buat Nurul, samada kenangan pahit atau manis. Nurul juga sedar bahawa, setiap pelanggan yang datang ke kedai mempunyai perangai yang berbeza. Ada yang mesra, ada yang menjengkelkan, ada yang memeningkan dan banyak lagi lah.Nurul akan ceritakan serba sedikit jenis-jenis pelanggan yang datang ye.
1. Customer Peramah
Customer peramah ni memang bagus, tapi ada yang peramah sampai kita rasa tak selesa. Ye lah, dia tanya dengan baik apa yang dia nak order, bagi senyuman. Tapi ada jugak yang lebih-lebih walaupun sekadar gurauan. Contohnya ada yang ajak makan sekali, ada juga yang mintak yang bukan-bukan seperti air love you. Memang Nurul tak layan lah kalau macam tu. Bukan sombong ke apa, atau perasan cantik tapi Nurul tak nak kalau orang lain yang dengar akan anggap yang bukan-bukan. Lebih baik kalau Nurul set the boundaries awal-awal kan.
2. Customer yang Menjengkelkan
Customer yang menjengkelkan ni bagi Nurul mereka ni bergurau tak kenal tempat lah. Contoh yang terjadi kat Nurul bila ramai orang tapi time tu lah kau nak bergurau. Dah la Nurul ada banyak lagi kerja. Memang tk patut la nak bergurau time tu. Contohnya bila dia order air teh o beng dengan orang lain, tapi bila kita yang hantar dia kata dia tak order air tu tapi order air lain. Memang menyusahkan la. Tiba-tiba gelak pastu kawan dia yang kata "eh betul la kak, dia yang order air tu." Nurul senang je nak handle benda tu, ta payah layan sangat. Kita bagi je air orang lain dulu.
Selain tu ada jugak yang order macam ni "saya nak bihun + kuey teow celup, tpi tak nak bihun tak nak kuey teow." Nurul-"habis tu ku nak apa?"-dalam hati. Ye lah, siapa yang tak konfius kan bila ada yang order macam tu. Jenis yang macam tu pun Nurul tak layan. Senang, habis cerita!
3. Customer yang Memeningkan
Customer yang memeningkan ni, buka apa cuma dia tak tahu apa yang nak order. Samada order tu banyak sangat, atau dia sendiri konfius dengan penggunaan bahasa orang kat kedai guna. Nuru bagi contohnya, ada customer ni dia nak maggie celup, tapi dia bagitahu dia nak maggie sup. Bila kita tanya nak maggie kuah ke? dia kata ye. Tapi bila kita hantar, dia kata dia tak nak yang ni, tapi nasib baik dia makan je. Rupa-rupanya dia nak maggie celup.
Selain tu ada jugak yang jenis memeningkan sebab makanan yang dia nak order tu banyak sangat. 2 @ 3 kali jugak lah dia ulang alik sebab konfius apa yang dia nak. Nasib baik lah dia check dulu sebelum pergi. Boleh la tambah apa yang kurang.
4. Nurul yang Pening
Walaupun banyak gelagat atau perangai dari customer yang macam-macam tapi Nurul pun tak kurang jugak memeningkan customer yang ada. Maksud Nurul, customers tu akan pening dengan Nurul tapi mereka terima je..heheheh
Contohnya, dia orang order teh beng, tpi bila time tu Nurul pening, Nurul pergi buat teh o beng. Sama je kalau untuk air panas atau sejuk, awal-awal Nurul kerja even sekarang pun Nurul masih konfius. Hahaha, sorry sangat-sangat kepada siapa yang pernah datang ke kedai dan Nurul bagi air yang bukan korang mintak. Ntah la, kenapa la Nurul macam tu. Tapi rezeki Nurul jugak bila korang terima je air yang Nurul buat. TERIMA KASIH.
Nurul jugak nak ucapkan TERIMA KASIH kepada korang yang membaca blog ni. Kalau ada apa-apa yang nak bagitahu, boleh comment kat bawah ye.
p/s; gambar from google
Comments
Post a Comment