Skip to main content

Pengalaman Kerja Di Kedai Makan

 STUDENT LIFE



300820

Assalamualaikum semua, hari ni Nurul nak kongsikan pengalaman Nurul kerja part time di Kedai Makan. Tempat yang Nurul kerja tu ada sediakan mee celup dan masakan panas. Nurul kerja dari pukul 9.00 pagi hingga 7.00 malam. Tapi kalau ramai sangat customer, dan perlu bersihkan pekakas yang telah diguna, jadi kerja Nurul boleh sampai pukul 8.00 malam tau. Memang penat. 

Pagi Nurul kena bersihkan luar kedai/premis, lepastu kena letak segala pekakas untuk mee celup atas meja, lepastu kena buat air teh satu jag, lepas tu kena sediakan ais dalam bekas. Lepastu kena bersihkan dalam kedai pulak. Kalau ada masa, kena sediakan bahan memasak, macam kupas bawang besar, bawang merah dan bawang putih, dan macam-macam lagi lah. Malam pulak Nurul kena basuh segala benda yang tuan kedai guna. Ye lah kenalah pastikan kedai bersih untuk esok pulak kan.

Sepanjang Nurul bekerja, banyak peristiwa-peristiwa yang berlaku di sini. Peristiwa-peristiwa itulah yang akan menjadi kenangan buat Nurul, samada kenangan pahit atau manis. Nurul juga sedar bahawa, setiap pelanggan yang datang ke kedai mempunyai perangai yang berbeza. Ada yang mesra, ada yang menjengkelkan, ada yang memeningkan dan banyak lagi lah.Nurul akan ceritakan serba sedikit jenis-jenis pelanggan yang datang ye.

1. Customer Peramah

Customer peramah ni memang bagus, tapi ada yang peramah sampai kita rasa tak selesa. Ye lah, dia tanya dengan baik apa yang dia nak order, bagi senyuman. Tapi ada jugak yang lebih-lebih walaupun sekadar gurauan. Contohnya ada yang ajak makan sekali, ada juga yang mintak yang bukan-bukan seperti air love you. Memang Nurul tak layan lah kalau macam tu. Bukan sombong ke apa, atau perasan cantik tapi Nurul tak nak kalau orang lain yang dengar akan anggap yang bukan-bukan. Lebih baik kalau Nurul set the boundaries awal-awal kan. 

2. Customer yang Menjengkelkan

Customer yang menjengkelkan ni bagi Nurul mereka ni bergurau tak kenal tempat lah. Contoh yang terjadi kat Nurul bila ramai orang tapi time tu lah kau nak bergurau. Dah la Nurul ada banyak lagi kerja. Memang tk patut la nak bergurau time tu. Contohnya bila dia order air teh o beng dengan orang lain, tapi bila kita yang hantar dia kata dia tak order air tu tapi order air lain. Memang menyusahkan la. Tiba-tiba gelak pastu kawan dia yang kata "eh betul la kak, dia yang order air tu." Nurul senang je nak handle benda tu, ta payah layan sangat. Kita bagi je air orang lain dulu.

Selain tu ada jugak yang order macam ni "saya nak bihun + kuey teow celup, tpi tak nak bihun tak nak kuey teow." Nurul-"habis tu ku nak apa?"-dalam hati. Ye lah, siapa yang tak konfius kan bila ada yang order macam tu. Jenis yang macam tu pun Nurul tak layan. Senang, habis cerita!

3. Customer yang Memeningkan

Customer yang memeningkan ni, buka apa cuma dia tak tahu apa yang nak order. Samada order tu banyak sangat, atau dia sendiri konfius dengan penggunaan bahasa orang kat kedai guna. Nuru bagi contohnya, ada customer ni dia nak maggie celup, tapi dia bagitahu dia nak maggie sup. Bila kita tanya nak maggie kuah ke? dia kata ye. Tapi bila kita hantar, dia kata dia tak nak yang ni, tapi nasib baik dia makan je. Rupa-rupanya dia nak maggie celup.

Selain tu ada jugak yang jenis memeningkan sebab makanan yang dia nak order tu banyak sangat. 2 @ 3 kali jugak lah dia ulang alik sebab konfius apa yang dia nak. Nasib baik lah dia check dulu sebelum pergi. Boleh la tambah apa yang kurang.

4. Nurul yang Pening

Walaupun banyak gelagat atau perangai dari customer yang macam-macam tapi Nurul pun tak kurang jugak memeningkan customer yang ada. Maksud Nurul, customers tu akan pening dengan Nurul tapi mereka terima je..heheheh

Contohnya, dia orang order teh beng, tpi bila time tu Nurul pening, Nurul pergi buat teh o beng. Sama je kalau untuk air panas atau sejuk, awal-awal Nurul kerja even sekarang pun Nurul masih konfius. Hahaha, sorry sangat-sangat kepada siapa yang pernah datang ke kedai dan Nurul bagi air yang bukan korang mintak. Ntah la, kenapa la Nurul macam tu. Tapi rezeki Nurul jugak bila korang terima je air yang Nurul buat. TERIMA KASIH.

Nurul jugak nak ucapkan TERIMA KASIH kepada korang yang membaca blog ni. Kalau ada apa-apa yang nak bagitahu, boleh comment kat bawah ye.

 p/s; gambar from google

Comments

Popular posts from this blog

PTPTN + Step By Step

STUDENT LIFE 111219 Assalamualaikum guys, Harini Nurul nak cerita pasal PTPTN. Blog ni khusus untuk student macam korang yang mula-mula nak apply PTPTN ni @ kali kedua nak mohon. Sebelum Nurul bagitahu step-step yang korang kena buat, Nurul bagitahu dulu serba sedikit pasal PTPTN ye. PTPTN ni salah satu cara untuk student dapatkan pinjaman untuk pelajaran. Selain PTPTN ada jugak pinjaman MARA, JPA dan lain-lain lagi lah.  Ada beberapa perkara yang korang kena buat selepas korang dapat surat tawaran sambung belajar. 1. Bukak akaun SSPN Untuk dapatkan pinjaman PTPTN ni, korang kena bukan akaun SSPN ni dulu. Pihak PTPTN wajibkan ye, lepas dah ada akaun SSPN barulah korang boleh buat permohonan. Nak bukan akaun SSPN ni korang boleh pergi pejabat pos pun dah okay. Korang cuma perlu Rm 10@ Rm 20 untuk buka akaun tu. Dulu dia akan bagi buku bank. Tapi sekarang ni tak payah buku bank dah. 2. Beli no.pin Lepas dah buka akaun SSPN, korang kena beli no.pin. No....

Experience when COVID-19

Student Life 260720 Assalamualaikum guys, Lama Nurul tak bersiaran kan, ada yang rindu ke? So harini Nurul akan ceritakan pengalaman Nurul ketika Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). Seperti yang semua maklum COVID-19 ni virus yang sangat merbahaya dan merebak melalui sentuhan. Seperti yang korang semua maklum, virus COVID-19 ni terjadi di Wuhan, China. Ada dakwaan yang mengatakan virus ni terjadi sebab mereka makan binatang yang eksotik dan pasar yang jual binatang eksotik tu kotor. Ada juga yang kata virus tu daripada kelawar. Entah la, Nurul pun tak pasti. Walaubagaimana pun kita dinasihatkan supaya :- 1. Sentiasa membasuh tangan. Nak keluar kena basuh tangan.  2. Pakai mask.  3. Tak boleh sentuh-sentuh walaupun untuk bersalaman. 4. Bawa hand sanitizer. 5. Jaga penjarakan sosial. Tak boleh berhimpit, tak boleh bersesak-sesak.  Mula-mula memang tak biasa tapi lama-lama dah jadi rutin kan. Nurul nak ceritakan pengalaman ketika COVID-19 n...